ارزش تداوم کار

ارزش تداوم کار
امیرالمؤمنین على علیه السلام:
« قَلِیلٌ مَدُومٌ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ » (نهج البلاغه حکمت 444  )
« چیز اندک که با اشتیاق تداوم یابد، بهتر از فراوانى است که رنج آور باشد »



توضیح قطره ای:
امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه خود به یک اصل اساسى در همه فعالیت هاى فردى و اجتماعى اشاره کرده، مى فرماید: «کار کم اما مستمر (و پرنشاط) از کار بسیار امّا ملالت آور (و زودگذر) بهتر است»
هدف امام(علیه السلام) از این گفتار حکیمانه این است که نباید همچون کسانى بود که وقتى مدح و فضیلت کارى را مى شنوند با شتاب به آن روى مى آورند و به صورتى خسته کننده آن را انجام مى دهند ولى چیزى نمى گذرد که از آن ملول شده رهایش مى سازند. چه بهتر که انسان کار سبک تری را انتخاب کند و همواره پُرنشاط آن را انجام دهد.
این سخن، در مورد عبادات صادق است و هم در مورد مسائل اخلاقی و کمک های اجتماعی و فراگیری علم و دانش و مانند آن.
بعضی هستند هنگامی که فضیلت عملی مانند تلاوت قرآن را می شنوند شب و روز، وقت و بی وقت به تلاوت قرآن می پردازند و خود را خسته و ملول می کنند و آن را به زودی رها می سازند.
ولی عاقلان و هوشیاران، کار سبک تر و مستمر را بر چنین کارهای پُرفشار و ملاالت خیزی ترجیح می دهند.
از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کنند:
«إِنَّ هَذَا الدِّینَ مَتِینٌ فَأَوْغِلْ فِیهِ بِرِفْق وَ لاَ تُبَغِّضْ إِلَى نَفْسِکَ عِبَادَةَ اللَّهِ فَإِنَّ الْمُنْبَتَّ لاَ أَرْضاً قَطَعَ وَ لاَ ظَهْراً أَبْقَى»  (المجازات النبویه، ص244) «این دین متین و استوار است. با رفق و مدارا در آن رفتار کن و عبادت خداوند را (براثر افراط و زیاده روى) منفور و مبغوض خود نساز زیرا کسى که افراط در سِیر مى کند نه به مقصد مى رسد و نه مرکب خود را سالم باقى مى گذارد»

 در حدیث دیگرى از امام سجاد(علیه السلام) نقل شده است:
«إِنِّى لاَُحِبُّ أَنْ أُدَاوِمَ عَلَى الْعَمَلِ وَ إِنْ قَلَّ» (کافی ج2 ص83 ح4) «من دوست دارم کارهاى نیک را ادامه دهم هر چند کم باشد»