ارزش بردباری


ارزش بردباری
امیرالمؤمنین على علیه السلام:
« الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ -  فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِکَ بِحِلْمِکَ » (نهج البلاغه حکمت 424)
« بردبارى پرده‏اى است پوشاننده، پس کمبودهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان»



توضیح قطره ای:
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه به یک نعمت خدادادى اشاره مى ¬فرماید که اگر انسان آن را در اختیار داشته باشد مى تواند خود را از خطرات مادى و معنوى حفظ کند. مى فرماید: «حلم پرده اى است پوشنده» سپس کاربرد آن را در یک کلام کوتاه و پرمعنا بیان مى کند، مى فرماید: «بنابراین، عیوب اخلاقى خود را با حلمت بپوشان».
انسان براى حفظ خود در برابر خطرات مادى و معنوى احتیاج به محافظ دارد وسیله اى که خود را در برابر خطرات بپوشاند و حلم همان محافظ است.
حلم چگونه عیوب انسان را مى¬پوشاند؟ روشن است که وقتى انسان عصبانى شد هم سخنان زشتى ممکن است بر زبان او بیاید و هم حرکات نادرستى انجام دهد و خوى حیوانى خود را ظاهر و آشکار سازد و اضافه بر این بر آتش خشم سفیه و نادانى که در برابر او به درشت گویى وپرخاشگرى برخاسته افزوده مى شود و ناسزاهاى دیگرى مى گوید و اى بسا عیوب پنهانى انسان را نیز آشکار سازد. بنابراین حلم تمام این ها را مى پوشاند و از ضایعات حاصل از آن جلوگیرى مى کند.
خدای سبحان در قرآن مجید درباره پرهیزکاران راستین صفاتى را در سوره آل عمران برشمرده که از جمله آن ها این است: «وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ» (آل عمران134) «آنهایى که بر خشم خود مسلط مى شوند و غضب خود را فرو مى نشانند و مردم (نادان و خطاکار) را مى بخشند».

امام(علیه السلام)مى فرماید: «وَالْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِیه» (حکمت211) «حلم و بردبارى، دهان بند سفیهان است».