انواع حق الناس و راه اداء آن



انواع حق الناس و راه اداء آن

حق الناس ها به چهار دسته تقسیم می شوند:


1-  حق الناس مالی
2-  حق الناس جانی
3-  حق الناس آبرویی
4-  حق الناس اضلالی و گمراه کردنی


توضیح قطره ای:

1- نسبت به حق‌الناس مالی، باید آنچه را که به گردن دارد، نسبت به آن شخص پرداخت کند و پس بدهد و اگر او را نمی‌شناخت باید از طرف او رد مظالم و صدقه بدهد.

2- نسبت به حق‌الناس جانی، باید به آن شخص مراجعه کند و اگر به جسم او صدمه‌ای زده از او حلالیت بطلبد و یا دیه آن را بدهد و یا قصاص شود.

3- نسبت به حق‌الناس آبرویی، اگر آبروی شخصی را مثلا با غیبت کردن ریخته است باید اگر به او مراجعه کند مفسده‌ای ندارد و دعوا نمی‌شود و او ناراحت نمی‌شود باید به او بگوید و حلالیت بطلبد و اگر مفسده دارد باید از طرف او و به نیت او استغفار کند و کارهای خوبی انجام دهد و تا جایی که می‌تواند از اثر این آبرویی که ریخته شده است کم کند.

4- در مورد حق الناس اضلالی و گمراه کردنی، باید تلاش کند کسانی را که گمراه کرده است به راه برگرداند و کار اشتباه خود را جبران کند.

- به ترتیبی که بیان شده آسان‌ترین نوع حق‌الناس؛ مالی هست و سخت‌ترین نوع آن حق‌الناس اضلالی و گمراه کردن دیگران است که از همه بدتر است و متاسفانه به این مورد در فضای مجازی با شبهاتی که هست خیلی‌ها را گمراه می‌کنند.

- در هر صورت شخصی که حق‌الناس به گردن دارد باید تمام تلاش خود را انجام دهد که آنها را رفع و حل کند و آنجایی را که نتوانست با خیرات زیادی که انجام می‌دهد ان‌شاء الله خداوند رضایت آنها را خواهد گرفت.