راه جذب دلها

راه جذب دلها


امیرالمؤمنین على علیه السلام:
« قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْهِ »  (نهج البلاغه حکمت 50 )
«دل‏هاى مردم  وحشی و گریزان است، به کسى روى می آورند که خوشرویى کند»



توضیح قطره ای:
امام علیه السلام در این جملة حکمت آمیز درس مهمی برای صید و جلب و جذب دوستان می دهد. اشاره به اینکه انسان، نسبت بهکسانی که نمی شناسد نوعی احساس بیگانگی می کند؛ ولی اگر طرف مقابل از طریق محبت وارد شود در برابر او رام می شود.
این مطلب برای انسانی که تازه وارد شهر یا محله ای شده و سکونت کرده کاملا محسوس است او حتی از همسایگان نزدیکش فاصله می گیرد اما اگر چند بار با او سلام و علیک کنند و به دیدارش بروند و هدیه ای برایش بفرستند رابطة دوستی آنها مستحکم می شود.
ارتباط دوستی و الفت گرفتن به مقدمات احتیاج دارد، همانگونه که عداوت و دشمنی نیز مقدماتی می خواهد و نظر امام علیه السلام در این سخن به این حقیقت است.
و در گفتار معروف : «اَلإِنسَانُ عَبیدُ الإحسانِ» «انسان بندة احسان و نیکی است»
در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نق شده است، فرمودند: «ثَلَاثٌ یُصفِینَ وُدَّّ المَرءِ لِاَخِیهِ المُسلِمِ: یَلقَاهُ بِالبُشرِ إِذَا لَقِیَهُ، وَ یُوَسِّعُ لَهُ فِی المَجلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیهِ، وَ یَدعُوهُ بِأَحَبِّ الأَسمَاءِ إِلَیهِ» (اصول کافی ج2 ص643 ح3) «سه چیز است که محبت انسان را نسبت به برادر دینی اش صفا می بخشد:
1-    با چهرة گشاده با او روبرو شود
2-    در مجلس جای مناسب به او بدهد
3-    او را به محبوب ترین نامها صدایش بزند».
بنابراین همه پیشرفت ها و موفقیت های انسان در سایة داشتن روح اجتماعی و نیازمند به زندگی و ارتباط اجتماعی است بدون زندگی اجتماعی انسان رشد و تکامل می یابد.


asereshteh@