فتنه، اختلاف و تفاخر سبب نابودی جامعه

 

فتنه، اختلاف و تفاخر سبب نابودی جامعه
امیرالمؤمنین على علیه السلام:
« أَیُّها النَّاسُ، شُقُّوا أَمْوَاجَ الفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ، وَعَرِّجُوا عَنْ طَریقِ الْمُنَافَرَةِ، وَضَعُوا تِیجَانَ الْمُفَاخَرَةِ» (نهج البلاغه خطبه5 )
« ای مردم، امواج فتنه ها را با کِشتی های نجات در هم بشکنید، و از راه اختلاف و پراکندگی بپرهیزید و تاج های تفاخر و برتری جویی را از سر بردارید.»



توضیحی قطره ای:
امام(علیه السلام) در فرازهایی از این خطبه، فتنه ها را به امواج کوبنده و شکننده تشبیه می کند و برای مقابله با آن به استفاده از کشتیهای نجات توصیه می کند و منظور از کشتیهای نجات، کشتیهای محکم و بزرگی است که توانایی بر شکافتن امواج و رساندن سرنشینان را به ساحل نجات دارد؛ و منظور از «کشتیهای نجات» در این جا رهبران الهی و مخصوصاً اهل بیت پیامبر (ص) است.
پیامبر گرامی اسلام صلى الله علیه وآله: «مَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلُ سَفینَةِ نُوحٍ؛ مَن رَکِبَها نَجا و مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ» (کنز العمّال ح 34151) «مَثَل اهل بیت من، مثل کشتى نوح است که هر کس سوارش شد نجات یافت و هر کس که از آن باز مانْد غرق گشت».

یعنی آنچه را که ما می گوئیم گوش کنید نه آنچه خود می خواهید. و در تاکید بر این معنا، اختلاف و تفاخر و برتری جویی گروهی و قبیله ای را به راه خطرناکی تشبیه می فرماید که باید هر چه زودتر از آن کناره گیری کرد.
در واقع امام علیه السلام در این سخن گهربارش انگشت روی نقطة اصلی دردهای جانکاه جامعة ما و جامعة جهانی گذارده که همیشه جنگ های خونین و اختلافات و ناامنی ها از برتری جوییها و تفاخر سرچشمه می گیرد؛ و اگر این بت، شکسته شود بیشترین مشکلات حل خواهد شد و دنیا امن و امان و آرام می گردد.
درست است که مستکبران و مستبدان و قدرت طلبان جهان، هر کدام زیر چتر دفاع از حقوق بشر، دمکراسی و امنیت جهانی و حفظ ارزش ها، پنهان می شوند ولی چه کسی است که نداند اینها همه بهانة رسیدن به قدرت و وسیلة برتری و تسلط بر جهان است؟

 

asereshteh@