خود را در محضر خدا ببینیم


خود را در محضر خدا ببینیم
امیرالمؤمنین على علیه السلام:
« فَاتَّقُوا اللهَ الَّذِی أَنْتُمْ بِعَیْنِهِ » (نهج البلاغه خطبه183 )
« بترسید از خدایی که همواره در پیشگاه او حاضرید »


توضیح قطره ای:
امام علیه السلام در فرازهایی از این خطبه، به دلیل رعایت تقوای شدید در پیشگاه الهی اشاره دارد، می فرماید: پرهیزکار باشید در برابر خداوندی که همواره در پیشگاه او حاضرید.
آری عالم محضر خداست و زمام امور همه به دست اوست، هر چند بندگان را در اعمالشان آزاد قرار داده، ولی این آزادی به معنای سلب قدرت از ذات پاک او نیست.
خدای سبحان می فرماید: « أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى» (علق/14) « آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) مى‏بیند؟! »

انسان به کجا می خواهد برود که از سیستم نظارت خداوند فرار کند، هر جا باشیم او حاضر و ناظر اعمال ماست و از سیطرة نظارت او نمی توانیم فرار کنیم.
امام علیه علی علیه السلام در فرازی از دعای کمیل می فرماید: « وَ لاَ یُمْکِنُ الْفِرَارُ مِنْ حُکُومَتِکَ» (دعای کمیل) کجا می روید که زیر پوشش عنایت ازلی نباشید؟ آیا ممکن است انسان از حکومت و حاکمیت خدا فرار کند؟ گردش حرکت شما در قبضه ی قدرت و اراده ی اوست.
امام جواد علیه السلام:
«اِعلَم أنَّک لَن تَخلُوَ مِن عَینِ اللهِ، فَانظُر کیفَ تَکونُ» (تحف العقول/ ص455) «بدان که از دید خداوند پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه هستی!»
اگر خود را در محضر خدا می دانیم و قبول داریم که او هر لحظه ما را می بیند و در معرض دوربین مدار بسته خدا هستیم پس این همه نافرمانی و تمرد چرا؟ چرا به برنامه ریزی های او در زندگی مان عمل نمی کنیم، چرا واجبات را انجام نمی دهیم و محرمات ترک نمی کنیم؟
بیائیم باور داشته باشیم که دوربین مدار بسته خداوند از دوربین مدار بسته مغازه و سوپر مارکت محله مان بهتر عمل می کند.


asereshteh@