حاکمیت کوتوله ها

حاکمیت کوتوله ها

امیرالمؤمنین على علیه السلام:
« یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یُقَرَّبُ فِیهِ إِلَّا الْمَاحِلُ- وَ لَا یُظَرَّفُ فِیهِ إِلَّا الْفَاجِرُ- وَ لَا یُضَعَّفُ فِیهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ » (نهج البلاغه حکمت 102 )
« زمانی بر مردم فرا می رسد که تنها حیله گرانِ سخن چین، مقرّبند و تنها فاجران بدکار، ظریف و لطیف شمرده می شوند و افراد با انصاف، ضعیف و ناتوان محسوب خواهند شد.»



توضیح قطره ای:
امام علیه السلام در این سخن حکیمانه، زمانی را پیش بینی می کند که سه گروه پَست و بی ارزش، باارزش شمرده می شوند.
در این فراز اشاره به این که در آن زمان نظام ارزشی اسلام و احکام الهی کتاب و سنت وارونه می شود، افراد زشت سیرت و گنه کار و فاسد بر سرکار می آیند و نیکان را از صحنة اجتماع به عقب می رانند. در چنین شرایطی منکر معروف و معروف منکر می گردد.


ارزش های واقعی
 همه انسان ها طالب اشیای گرانبها و مقامات عالی و شخصیت و احترامند ولی ارزش ها را چه کسی تعریف یا تعیین می کند؟ پاسخ آنکه کسانی که زمام حکومت یا رشته فکری مردم را در دست دارند، یعنی امرا و علما ارزش ها را تعیین می کنند. حال اگر آنها از مسیر منحرف شوند و به جای ارزش های واقعی ارزش های کاذبی را عرضه بدارند، نظام ارزشی جامعه دگرگون می شود و مردم ارزش های واقعی  را رها کرده، به دنیال ارزش های کاذب می روند.
مثلاً در دوران جاهلیت که ارزش انسان ها را ثروت و فزونی فرزندانشان تعیین می کرد هنگامی که قرآن بر مردی نازل شد تهی دست و فاقد پشتیبان های انسانی، تعجب کردند و گفتند: «لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ» (زخرف/31) «چرا این قرآن بر مرد بزرگ (و ثروتمندى) از این دو شهر (مکه و طائف) نازل نشده است؟!».
یا فرعون هنگامی که موسی را در لباس چوپانی دید تعجب کرده گفت: «فَلَوْلَا أُلْقِیَ عَلَیْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ» (زخرف/53) «(اگر راست مى‏گوید) چرا موسی دستبندهاى طلا ندارد».
براین اساس مهم ترین کاری که پیغمبر اسلام (ص) انجام داد همان انقلاب ارزشی بود؛ ثروت را تحقیر کرد و تقوا را نشانة ارزش انسانی شمرد و شعار «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/13) «گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست» جای شعارهای جاهلی را گرفت و همین امر همه چیز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بیراهه ها به مسیرهای واقعی هدایت فرمود.