ارزش صبر بر مشکلات

ارزش صبر بر مشکلات
امیرالمؤمنین على علیه السلام:
« مَنْ لَمْ یُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَکَهُ الْجَزَعُ » (نهج البلاغه حکمت 189 )
« کسى که صبر و شکیبایى او را نجات ندهد، بى‏تابى او را هلاک می کند.»


توضیح قطره ای:
به یقین در مسیر زندگی انسان، مشکلات و مصیبت های فراوانی است که هیچ کس نمی تواند از آن فرار کند، عکس العملی که انسان می تواند در مقابل این حوادث دردناک و غم انگیز نشان بدهد دو گونه است:
1-    صبر و تحمل و شکرگزاری به درگاه خداو دقت در یافتن راه نجات از آن مشکل یا مصیبت و حداقل کاهش دادن آثار زیان بار آن است.

2-    جزع و بی تابی است که هم اعصاب انسان را در هم می کوبد و او را گرفتار بیماری های مختلف کرده و گاه به مرگ می کشاند و هم سبب ناشکری به درگاه خداوند و خسران در سرای آخرت می شود.
انسان عاقل راه نخست را انتخاب می کند که هم اجر صابران را دارد و هم فواید و برکات صبر را.
امام هادی علیه السلام در حدیثی می فرماید: « المُصیبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ وَ للجازِعِ إثنانِ» (بحارالانوار ج79ص144) «مصیبت برای انسان صابر یکی است و برای انسان ناشکیبا دوتاست».
مشکلات انسان پایانی پذیر است، انسان نباید خیال کند که همیشه مشکل به یک حال باقی می ماند. امام علیه السلام می فرماید: « اِنَّ لِلْمِحَنِ غَایات لابُدَّ أن تَنتَهِیَ إلَیها » (بحارالانوار ج75ص79 ح55) «مشکلات غم انگیز، پایانی دارد».
لذا زندگی دنیا آمیخته با انواع مشکلات و رنج است در مسیر اطاعت الهی مشکلات کم نیست و در مسیر رسیدن به تقوا، مشکلات زیاد است، مصیبت ها ناخواسته دامان انسان را می گیرد و اگر به این حقیقت توجه داشته باشیم که انسان از مسیر همین مشکلات و سختی ها باید عبور نماید از وجود مشکلات ناراحت نمی شویم.