اصول سیاست خارجی اسلام 3
دعوت به اسلام
یکی از اصول مهم سیاست خارجی اسلام، اصل «دعوت» است. دعوت اولین گام و اصلی در سیاست خارجی اسلام است. قرآن کریم دعوت به آیین واقعی زندگی تؤام با رشد و ارتقاء بشری را حق میداند، و به کسانی که به چنین آیینی رسیدهاند حق داده است که دیگران و همه ملتها را به سوی آن دعوت کنند. قرآن، دعوت تا زمانی که مبتنی بر استدلال و خیرخواهی و امتناع است، امری منطقی و منطبق با اصل آزادی و اختیار انسان تلقی میکند 1 و میفرماید:
«[مردم را] با حکمت و موعظه نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و مناظره کن با آنان با نیکوترین روش».2
در فرهنگ اسلامی دعوت به معنی «درخواست پذیرش اسلام توسط مسلمانان از افراد غیر مسلمان» 3 و از احکام منصوصه اسلام و ضروریات دین است.
خداوند در این آیه با کلمه امر «ادع الی ...» وجوب دعوت را اعلان داشته و با توجه به سیره و سنت سیاسی پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآله) نیز که مسأله دعوت را در سرلوحه برنامههای خود قرار داده بود، وجوب دعوت برای مسلمانان – بخصوص دولت اسلامی – محرز و مسلم میباشد. 4
خدای سبحان در آیه ای دیگر درباره وجوب دعوت چنین میگوید:
«... بنابراین به دعوت بپرداز و همان گونه که مأموری استقامت کن و از هوسهای آنان پیروی نکن».5
این آیه، با لحنی تند و قاطع، دستور «دعوت» میدهد و آن را به عنوان یک ماموریت قطعی الهی مطرح میسازد. بدیهی است تخلف از فرمانی با این صراحت، گناه شمرده میشود.
و آیات دیگری که دعوت به اسلام در آنها مورد تأکید قرار گرفته است:
«کیست خوش گفتارتر از آن کس که به سوی خدا دعوت نماید و کار نیک کند و گوید: «من [در برابر خدا] از تسلیم شدگانم». 6
«بگو راه من این است که مردم را با بصیرت و شناخت به سوی خدا دعوت کنم و هر کس از من تبعیت کند این گونه خواهد بود». 7
با توجه به منطوق و مفهوم این آیات قرآنی، وجوب دعوت برای مسلمانان، امری مسلم است و دولت اسلامی باید سیاست خارجی و روابط خود با ملل و کشورهای بیگانه را بر این اساس تنظیم کند و استوار سازد. رسالت و نقش سفارت خانههای دولت اسلامی در کشورهای دیگر نیز در درجه اول «دعوت» رسمی آن دولت و ملت به اسلام است، پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) نیز به اکثر ملل عالم و سران آنها نامه نوشت و سفیر فرستاد و آنان را به اسلام و توحید دعوت کرد. 8
هدف دعوت اسلامی پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله)، رها ساختن انسان از وابستگی به ماده بی مقدار، و تجلی «فنفخت فیه من روحی» 9 بود، تا او را از محدودیتها و تنگناهای این جهان نجات بخشد و به وسعت بی کران عالم بینهایت برساند.
خطوط اساسی دعوت پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) را میتوان تلاش برای آزادی بشر از تجاوزها، اسارتها، جهلها، نفاقها، تعصبها و قیود غیر انسانی و به عبارت بهتر، در جمع ایجاد محیط امن و سالم برای زندگی، ذکر کرد.
او میخواست ذهن انسان را از خدایان متعدد، ستم و ستمکاری و جهل و خرافات دور کرده و به پذیرش خدای یگانه، زندگی انسانی، قانون الهی، صلح و صفا، برادری و مساوات رهنمون شود. 10
خطوط اساسی و اهداف دعوت پیامبر به اسلام، باید در دستور کار دولت اسلامی - به خصوص وزارت امور خارجه - قرار گیرد.
پی نوشت:
1. همان، ص459.
2. نحل/125.
3. ابوالفضل شکوری، فقه سیاسی اسلام، ص304.
4. همان ، ص305.
5. شوری/15.
6. فصلت/33.
7. یوسف/108.
8. ابوالفضل شکوری، فقه سیاسی اسلام، ص308.
9. حجر/29؛ ص/72.
10. علی قائمی، روش دعوت محمد ، ص21 تا 26.